FANDOM

Kautta aikojen, aina Embercliffin perustamisesta lähtien, Embercliffin neljä suurta aatellisukua ovat nauttineet yksinoikeutettua tunnustusta esi-isien silmissä. Tähän sääntöön on kuitenkin pitkään ollut yksi poikkeus. Tämä poikkeus tunnetaan ruoskan tienä.

Tavallisesti kääpiöt rukoilevat esi-isiään muistelemalla näiden urotekoja ja saavutuksia, palvoen heitä sankarillisina ja painottaen rukouksissaan heidän elämiensä kohokohtia. Tämä on se mitä vaaditaan jokaiselta kääpiöltä. Jotkut kääpiöt kuitenkin päättävät omistautua rankalle polulle, jonka vain harva kääpiö kykenee suorittamaan loppuun. Siinä onnistuessaan kääpiö saa suunnattoman suuren arvostuksen, sekä konkreettista maagista siunausta esi-isiltään.

Ruoskan tien perustana on marttyyritekojen ja kärsimyksen muisteleminen urotekojen sijaan, sekä tämän kärsimyksen täydellinen ymmärtäminen ja omakohtainen kokeminen. Onnistuakseen polulla ja saavuttaakseen esi-isien hyväksynnän, kääpiö altistaa itsensä itsekidutukselle muun muassa itsensä ruoskimisen, polttomerkitsemisen ja kidutusvyön turvin. Rukoillessaan esi-isiään ja kiduttaessaan itseään, kääpiö saa voimakkaan yhteyden esi-isiinsä ja kykenee lopulta jopa lyhyeen keskusteluun heidän kanssaan. Esi-isät antavat transsin välityksellä kääpiölle aidon kokemuksen kokemastaan kärsimyksestä ja turruttavat hänet kivulle, sekä antavat hänelle kyvyn yli-inhimilliseen voimaan ja reaktiokykyyn.

Toiset luovuttavat kesken, koska eivät kestä vaadittavan kidutuksen tuottamaa kipua. Toisille itse transsi on liian uuvuttava kokemus. Osa kääpiöistä muuttuu kidutuksen seurauksena kylmiksi ja tunteettomiksi, kun taas toiset voivat tulla entistä voimakkaammin tunteviksi. Esi-isien voimien täysimääräinen vapauttaminen kuitenkin edellyttää kokemuksen palauttamista tuoreena mieleen, joka saa poikkeuksetta kääpiön äärimmäisen tunteelliseen, yleensä raivoisaan tilaan.

Embercliffissä ruoskan tien kulkeneita pidetään yhteiskuntaluokkaan katsomatta erittäin korkeassa arvossa. Jopa korkeimmat aateliset ja johtajat kohtelevat kunnioituksella alhaisimmasta mahdollisesta luokasta tulevaa kääpiötä, joka on pyhittänyt elämänsä ruoskan tielle ja saanut sitä kautta esi-isiensä siunauksen.

Huomionarvoista on, että ruoskalaisilla on yhteiskuntaluokasta riippumatta vihkioikeus. Heitä pidetään myös hiljaisina hengellisinä johdattajina kääpiöiden keskuudessa. Vaikka harva ruoskalainen omistautuu minkäänlaiselle opetustyölle, seuraavat tavalliset kansalaiset heitä usein esikuvinaan, mikäli haluavat elää kunniallista ja kurinalaista elämää.

RUOSKAKAARTI Edit

Ruoskakaarti muodostaa Embercliffin lukemattomien pyhättöjen vartioston. Esi-isien pyhätön vartijoiden ehdoton pääsyvaatimus on ruoskan tien kulkeminen, ja heistäkin vain sotilaallisesti kyvykkäimmät pääsevät tähän kunnianarvoisaan asemaan.

Ruoskakaarti pukeutuu aina samalla tavoin. Jalassaan heillä on harmaat pitkät housut, mutta ylävartalo heillä on aina paljaana, jotta he voivat esitellä ylpeänä kehonsa lukuisia arpia. Tämän pyhätön kävijät kokevat inspiroivana ja turvallisuuden tunnetta lisäävänä. Vyöllään ruoskakaartin jäsenet kantavat ruoskaa, jonka avulla he suorittavat rukouksiaan ja häätävät harmittomimmat häiriköt ulos pyhätöstä. Ruoskan lisäksi kaartilaiset kantavat näyttäviä leveäkärkisiä keihäitä ja kirveitä, joilla temppeliä puolustetaan suuremmilta vaaroilta.

TUNNETTUJA RUOSKALAISIA Edit

Dorul Pakkasvasaran edesmennyt vanhempi serkku Varal Pakkasvasara kävi läpi ruoskan tien. Hänet tunnettiin vuosisadan armottomimpana hiidensurmaajana, joka ei lukuisista kärsimistään vammoista huolimatta suostunut kaatumaan taistelussa. Varal pakkasvasara kuoli lopulta keski-ikäisenä kiduttaessaan itsensä vahingossa hengiltä epäonnistuneen luolastoretken jälkeen.